Toetsing en opbrengsten

 
Kleuters

We werken vanuit Groeibewust Kleuteronderwijs. Groeibewust Kleuteronderwijs is een denk- en werkwijze met als doel om jonge kinderen zo goed mogelijk te laten groeien. Dit kan wordt bereikt door te werken vanuit een sensitief-responsieve houding. Dit wordt bereikt doordat de leerkracht:

- aansluit bij de zone van de naaste ontwikkeling;

- een rijke leeromgeving creëert;

- een verrijkte leeromgeving creëert;

- passende ontwikkelimpulsen geeft;

- aanzet tot creatief en handelend bezig zijn;

- de omgeving structureert;

- ontwikkelingsgroei stimuleert op alle gebieden;

- spelend lesgeeft.

Ons volgsysteem is Focus PO 1-2. Focus PO 1-2 is gebaseerd op een beredeneerd aanbod en ondersteunt de denk- en werkwijze van Groeibewust Kleuteronderwijs. Het systeem biedt voor ons de mogelijkheid om de ontwikkelingsproces van de kinderen groep 1-2 goed bij te houden.  

Monitoring 

Vanaf groep 3 t/m 8 nemen we 2 x per jaar een sociogram af om te kijken naar de groepsdynamiek binnen de klas. Daarnaast hebben we  2x per jaar gesprekken met de kinderen naar aanleiding van het invullen van ‘de thermometer’ vanuit Klasse(N)kracht waarbij zij hun welbevinden in schaal kunnen aangeven. Zo proberen we door preventieve ondersteuning probleemgedrag te voorkomen. Met deze werkwijze voor het primair onderwijs brengen leerkrachten het sociaal-emotioneel functioneren van kinderen systematisch in kaart. Klasse(N)pad geeft inzicht in de eventuele ondersteuningsvragen op het gebied van het sociaal-emotioneel functioneren en helpt de leerkracht om het gedrag van het kind beter te begrijpen. Indien nodig kunnen leerkracht en leerling aan de slag gaan met de concrete handelingssuggesties die het systeem biedt, hierbij kan de leerkracht de eventuele sterke kanten van een kind benutten, want ook hierin geeft Klasse(N)kracht inzicht. Zo wordt de sociaal-emotionele ontwikkeling bevorderd.

Jaarlijks gebruiken we WMK – werken met kwaliteit kaarten om de sociale veiligheid van de leerlingen te monitoren. In deze vragenlijst wordt gevraagd naar het welbevinden van een leerling, de relatie met andere leerlingen, de pestbeleving en het pestgedrag. Deze vragenlijst is gestandaardiseerd en gevalideerd.

Vanaf november 2017 wordt deze vragenlijst aangevuld waardoor de volgende aspecten van sociale veiligheid in kaart worden gebracht:

  • hoe ervaren leerlingen de sociale en fysieke veiligheid op school,

  • hebben leerlingen te maken met aantasting van de sociale en fysieke veiligheid,

  • hoe is het gesteld met het welbevinden van leerlingen op school?

  • Groep 8 gebruiken we de SAQI . De School Attitude Questionnaire Internet (SAQI) is een vragenlijst die informatie geeft over hoe een leerling de school ervaart. De SAQI meet de MOTIVATIE voor schoolvakken, de TEVREDENHEID met school, het ZELFVERTROUWEN. Om de twee jaar wordt de leerlingtevredenheidspeiling van WMK-PO afgenomen (groep 6 t/m 8).

  • Er wordt een sociogram afgenomen in de groepen. De volgende stellingen worden gevraagd: Ik speel graag met... / ik speel niet graag met...

NSCCT

De leerlingen van groep 4 en 6 krijgen de “Niet Schoolse Cognitieve Capaciteiten Test” (NSCCT). Deze test vergelijkt de scores niet met het landelijk gemiddelde, maar met de capaciteiten van het kind zelf. Als je deze test naast de landelijk genormeerde toetsen legt wordt het duidelijker of een kind op z’n tenen loopt of dat het meer zou kunnen presteren. 

Groep 8

Groep 8 doet mee aan de landelijke doorstroomtoets. Een doorstroomtoets is wettelijk verplicht. We gebruiken deze toets ook om te zien hoe de school ten opzichte van het landelijke gemiddelde scoort. Daarnaast wordt nog een begaafdheidstest (NIO) en de schoolattitudevragenlijst met de SAQI afgenomen.
De kinderen gaan naar het voortgezet onderwijs in Zwolle, Ommen, Nieuwleusen en Staphorst.
In de afgelopen drie jaren waren de resultaten van de doorstroomtoets elke keer op-, of boven het landelijk gemiddelde.